Met de Friendship op pad: de voorbereidingen - Reisverslag uit Willemstad, Nederland van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu Met de Friendship op pad: de voorbereidingen - Reisverslag uit Willemstad, Nederland van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu

Met de Friendship op pad: de voorbereidingen

Door: Ruud en Jenke

13 Juni 2014 | Nederland, Willemstad

Tijdens onze vakantie in Noorwegen begin dit jaar hebben wij besloten om met de Kanaaleilanden Armada van de ANWB mee te gaan. Op deze website houden wij jullie op de hoogte van onze zeiltocht. Omdat de voorbereidingen ook al spannend waren beginnen we nu alvast.

De Armada bestaat uit ongeveer 15 zeiljachten en een ‘hoofdboot’, de zeilschoener ‘de Jantje’. Dit gaf ons net het zetje dat we nodig hadden om zoiets te doen, want de Jantje, met ervaren bemanning en kapitein Marten Muntstra, verzorgt elke dag het Palaver (voorbespreking van de route, het weer, de wind en de stromingen) en neemt elke twee uur met de marifoon contact met je op om te vragen of alles goed gaat. Bovendien, ook niet onbelangrijk, kun je aan het eind van iedere dag op de Jantje borrelen en eten.

Op de informatiemiddag afgelopen februari in Scheveningen bleek dat wij van de aanwezige belangstellenden de kleinste boot hadden, maar dat was volgens Marten geen enkel beletsel om mee te gaan.

Na de ontvangen checklist met verplichte en onverplichte benodigdheden te hebben afgewerkt, werd het tijd om maar eens te gaan varen!! Onze thuishaven is Monnickendam en de Armada reis begint in Breskens, dus gedurende het Pinksterweekend zijn wij de zogenaamde ‘Staande mastenroute’ dwars door Noord- en Zuidholland gaan varen en we zijn tot Willemstad (Noord Brabant) gekomen. We hadden fantastisch weer en konden ook onze nieuwe speeltjes uitproberen, die we gekocht hadden bij onze talrijke bezoekjes aan diverse zeilwinkels.

Dat zijn vooral onze Ray Marine plotter (soort zee-TomTom) en onze AIS (Automatisch Identificatie Systeem waarmee je vrijwel alle grote boten op je plotter kunt zien aankomen en ook nog hun grootte, richting en snelheid kunt aflezen). Ook onze handmarifoon hebben we uitgeprobeerd en direct al gemerkt dat onze ouwe trouwe ‘Sailor’ een veel beter bereik heeft.

Ook gemerkt dat na drie etmalen het water echt op is en dat je 24 uur kunt varen op één tank.

Ja, we hebben vrijwel dat hele stuk (100 Nautische mijlen = 185 kilometer) van Monnickendam naar Willemstad op de motor gevaren, weer eens wat anders en ontzettend leuk om Nederland vanaf het water te zien. Prachtige huizen, leuke prieeltjes, blote dames op een balkon (leuk voor Ruud).

Héél leuk was dat Irthe en Merlijn ons in Amsterdam hebben uitgezwaaid vanaf de zuidoever van ‘t IJ en dat vervolgens Dick het hele stuk met zes bruggen in Haarlem is meegefietst.
Chris en Joke hebben ons weggezwaaid in Warmond vanaf een spiegelgladde levensgevaarlijke steiger en Nel en Daan hebben hard gehold naar de Spanjaardsbrug in Leiderdorp om ons en de boot nog even te zien.
Voor ons, die meestal anoniem en rustig op het Markermeer en IJsselmeer (of op de Waddenzee) varen, een hele leuke ervaring.

Je moet wel veel geduld hebben voor de Staande masten route!! We moesten twee keer een nacht en twee keer een paar uur wachten op het openen van bruggen. Om van de nood een deugd te maken ben ik toen maar gaan koken en aten we vroeg
Trouwens nogal indrukwekkend (zie foto) die enorme Spoorhefbruggen, die tot 36 meter hoogte kunnen worden geopend. Ook moet je er snel doorheen varen, anders gaat het licht op rood en moet je weer 3uur of 6 uur wachten!! Al met al een gezonde dosis stress, waar wij gelukkig wel van houden.

Dit weekend 14 en 15 juni gaan we door Zeeland naar Breskens varen. Daarna nog een klein weekje ‘thuis’ en dan zaterdag 22 juni met de auto weer naar Breskens, een beetje klusjes en boodschapjes doen, waarna we op 24 juni worden verwacht voor de kennismaking en eerste Palaver en op 25 juni om 6 uur ’s morgens vertrekken!!

• 13 Juni 2014 - 09:59

Elisa:

Het klinkt nu al leuk en wordt vast een geweldige reis! Heel veel succes en plezier! Liefs Elisa

• 13 Juni 2014 - 16:00

Aafke:

Klinkt allemaal erg spannend en de reis moet nog beginnen! Gaaf hoor. Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan beleven.
    Heel veel plezier!! Liefs Aafke

• 13 Juni 2014 - 17:07

Bart:

Leuk om het verslag te lezen. Mail kwam probleemloos binnen.
    Veel succes en plezier!
    Bart

• 14 Juni 2014 - 00:03

Dorine:

Wat spannend en leuk allemaal. Die AIS is echt geweldig; zeker als je naar Engeland vaart en de drukke vaarroute over moet. Wij waren daar dus erg blij mee. Leuk om al jullie ervaringen te lezen. Nog een goede voorbereiding gewenst en straks een hele goede reis.

• 14 Juni 2014 - 17:51

Bert En Ademine:

We hebben jullie verslag met plezier gelezen en kijken uit naar het vervolg. VAARWEL !!!!!
    Jullie mail kwam bij ons niet als spam binnen.