Guess what - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu Guess what - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu

Guess what

Door: Jenke

04 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Alderney

Leuk dat zowel Nederland, als Duitsland, als België door zijn, want alledrie die nationaliteiten zitten op de Jantje. Wij zullen de wedstrijd zaterdag op de Isle of Wight proberen te kijken.

Terug naar de reis. Maandag 30 juni, pas om 1 uur richting Alderney, het is niet zo ver, 20 nautische mijlen, met vlakke zee. In Alderney aan de moorings, dat is weer een nieuwe ervaring; op gelijke afstanden liggen er dan in de baat grote gele ronde sponzen (met ijzer en beton er onder) met een lijn er aan. De lijn pakken met je pikhaak, om je bolder gooien en klaar. Beetje bizar om zo allemaal op een rijtje te liggen. Je wilt natuurlijk toch wel naar de wal, dat kan, met de Aal (de dinghy van de Jantje ) of met de watertaxi. We hebben daar een heel eind gewandeld, om de Jan van Genten en de Papegaaiduikers te zien. De eerste gezien bij het wegvaren naar Guernsey, en de laatste helaas (nog) niet gezien. Voor het eerst ´Fish & Chips’ gegeten, heel authentiek, op een lokale krant (zie foto).

Dinsdag 1 juli weer om twee uur los, ook niet zover, 25 nautische mijlen. Daar in St Peters port aan de Jantje vastgelegd om wat stroom bij te laden. Het was wel grappig om zo dichtbij te liggen en lekker te kunnen kletsen met Janita, Ina, Lou, Edward, Jaap, Marten en Nikki.

Woensdag 2 juli, op Guernsey, lopend wat sight seeing gedaan en wat gegeten voordat we vertrokken voor onze avond- en nachtzeiltocht naar Jersey. Om 5 uur ’s avonds op weg naar St Aubins bay, heel mooi varen met de Bolle Jan op tot en met zonsondergang en guess what: vlak daarna verschijnen er dolfijnen (ongeveer 15!) naast en vóór de boot die een tijdje met ons meezwemmen, heel erg geweldig om te zien.
Na wat strubbelingen met de ankerlijn geankerd in St Aubins Bay, heel stil en miljoenen sterren. Hier is het vakantiegevoel toch wel goed ingedaald.

Donderdag 3 juli opgestaan met heel mooi weer en verkassen naar de St Helier haven aan de visitor’s pontoon voor water en elektriciteit en maar weer eens een douche. Een middagje op het eiland rondgekeken met een lokale bus en heerlijk Thais gegeten met uitzicht op zee.

Vrijdag 4 juli, toch weer om zes uur ’s morgens weg, back to Alderney, als startplaats voor zaterdag, om de oversteek naar Engeland te maken, brrrr.

Eigenlijk is het steeds heel erg druk, want ’s avonds palaver en daarna de waypoints in de plotter plaatsen en eten en drinken klaarmaken voor onderweg.

De stuurautomaat blijft maar onmiddellijk kortsluiting geven, dus die ligt nu toch maar weer in zijn huisje.

Tussen de eilanden hier vaart de “Condor Ferries”, een vleugelboot die 38 knopen per uur vaart (70 km/u), daar moet je echt ruim op tijd voor uit de weg gaan, levensgevaarlijk!

Tot slot is het contact met iedereen heel gezellig en plezierig en wensen we jullie allemaal veel plezier met het voetbal.

• 04 Juli 2014 - 10:20

Dick:

Die fish and chips doet toch wel een beetje indisch aan, alleen dan met pisangbladeren !
    Oversteek naar Engeland , dat brr slaat waarschijnlijk op de kou waar je een week over hebt gedaan om die weer uit je botten te krijgen !
    groet, Dick.

• 04 Juli 2014 - 14:19

Dorine:

Jeetje, wat een reis maken jullie. Geweldig voor jullie om te beleven. Spannend hoor, de oversteek naar Engeland. Sterkte voor de (hoe?) lange overtocht.

• 04 Juli 2014 - 16:05

Elisa:

Geweldig met die dolfijnen! Klinkt als een hele bijzondere reis! Veel succes met de oversteek naar Engeland!

• 04 Juli 2014 - 21:15

Henriette:

Wat fantastisch allemaal !
    Je vous envie !

• 04 Juli 2014 - 21:15

Liesbeth:

Mooie reis en wat een geluk om die dolfijnen te ontmoeten.
    Goede oversteek naar Wight, wij waren daar ook 40 jaar geleden.

• 05 Juli 2014 - 12:27

Gerard En Cécile:

Dat wordt spannend straks, het voetbal en het varen naar Engeland. Hou je roer recht en veel plezier!

• 06 Juli 2014 - 12:08

Ademine:

We lezen de verslagen met veel plezier, je schrijft zo leuk!
    Behouden vaart.

• 06 Juli 2014 - 16:21

Joke:

Als het goed is zijn jullie nu overgestoken, als jullie zaterdag vertrokken zijn. Ik neem aan dat er niet op zee overnacht wordt... Lijkt mij in ieder geval niet fijn met zo'n ferry en andere boten op zee. Wel geinig die kaart, kom er net pas achter dat als je er op klikt dat hij dan heel groot wordt en dat de reis in waypoints te volgen is. Vierde waypoint staat er al, maar er moet nog een verslag bij komen of doe ik toch iets fout? Heb het goed en uiteraard behouden vaart!