Verwaaid in Dover - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu Verwaaid in Dover - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu

Verwaaid in Dover

Door: Jenke

10 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Dover

De tocht naar Portsmouth helemaal over de Solent was heel mooi omdat we nu aan beide kanten land hadden. We passeerden de hele chique Yacht club in Cowes (die van de J-klasse boten van rond 1930). Heerlijk gezeild, maar in Portsmouth aangekomen was er een enorme hectiek: we moesten lang rondcirkelen voordat we een plekje aangewezen kregen. Intussen moesten we almaar uit de weg voor enorme veerboten die net om de hoek moesten afmeren en vertrekken. Niet geheel verantwoord, maar dat kwam door de slechte begeleiding van de havendienst. Wel hadden we daardoor de tijd om ons te vergapen aan een enorm (waarschijnlijk Arabisch) zeiljacht. Zo groot dat al onze schepen er gemakkelijk in zouden passen. Heel duur en modern, net als de haven met zijn Dubai-achtige ‘Spinakertoren’.

Maandag 7 juli varen we om 11 uur uit naar Brighton, waar we, na een lekkere zeiltocht, om zeven uur aangekomen met zijn allen spontaan zijn gaan barbecueën op het strand. Potluck, dit alles onderweg gecoördineerd via de marifoon.

Dinsdagmiddag 8 juli om 12 uur weg uit Brighton. Het is 70 mijl naar Dover, lekker gezeild, heel dicht langs de krijtrotsen. Het laatste stuk was vrij heftig omdat de wind toenam tot hard (Bf6) en wij in het donker aankwamen in een ingewikkelde haven. Dankzij onze Ray Marine konden we toch veilig het ons toegewezen plekje in de haven vinden.

Het plan om woensdag 9 juli om 8 uur te vertrekken naar Oostende gaat niet door: teveel wind (Bf7), slechte weersvoorspelling. We hebben toch een leuke dag want we bezoeken Dover castle en ’s avonds gaan we met zijn allen voetbal kijken in de pub.

Het plan om donderdag 10 juli om 8 uur richting Oostende te gaan gaat wederom niet door: teveel wind en te hoge golven. De meerderheid van de boten wil niet gaan, dus blijven we hier nog een dagje. Wel gaat onze Jantje vanavond richting Breskens, vanwege commerciële verplichtingen. Ze gaan vanavond om 8 uur weg en zeilen een nacht en een dag door.

Het is de bedoeling dat de rest van de schepen morgenochtend, met minder wind en een betere weersverwachting, samen gaan oversteken. Vanavond om 5 uur nemen we, ‘t is jammer maar helaas, afscheid van de mensen op de Jantje, die we inmiddels goed hebben leren kennen. We zijn nu weer op onszelf aangewezen, maar we hebben heel veel geleerd en het zal best lukken met de tien overgebleven boten over te steken.

• 10 Juli 2014 - 13:47

Cécile:

Heel veel succes met de oversteek!
    Liefs
    Gerard en cecile

• 10 Juli 2014 - 15:16

Dorine:

Succes met de overtocht zonder het moederschip. Moet lukken toch met al jullie ervaring! Wij lagen een week verwaaid in Dover.... Hopelijk kunnen jullie eerder te overtocht doen. Nog een fijne tocht gewenst.

• 10 Juli 2014 - 15:56

Joke:

Het weer was inderdaad bar en koud, het leek wel herfst..., maar er komt mooi weer aan. Succes met de overtocht.

• 10 Juli 2014 - 16:07

Caroline:

Wat een geweldige foto's zitten er bij, van die Arabische boot en van de krijtrotsen.
    De weersvoorspellingen hier zijn in ieder geval goed. Succes met de overtocht.

• 10 Juli 2014 - 18:40

Liesbeth:

Mooi verslag, mooie foto's, ik herken veel van onze tocht lang geleden, maar niet dat gigantische Arabische scip natuurlijk. Spannend met die harde wind en drukke en ingewikkelde havens. Ik vind jullie maar stoer. Goede overtocht! Wij gaan morgen vroeg naar Durfort.

• 10 Juli 2014 - 20:15

Jenke:

Goede reis Liesbeth en Bart en een fijne vakantie in Durfort

• 12 Juli 2014 - 20:40

Maarten:

Wow fanatisch om te lezen en zo bij te blijven met jullie reis! Heel veel plezier en succes nog!