Over de Duitse bocht en door het Kieler kanaal - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu Over de Duitse bocht en door het Kieler kanaal - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu

Over de Duitse bocht en door het Kieler kanaal

Door: Jenke en Ruud

27 Juli 2015 | Duitsland, Kiel

Van woensdag 22 juli tot en met zondag 26 juli:

Ja inderdaad, wij hadden ook last van de storm!!! Alleen heel anders dan bij jullie. Wij kregen uit Nederland allemaal foto's van ontwortelde bomen. Welnu, bij ons was de storm kort maar hevig. Het gebeurde gisteren (zaterdag). We waren vanuit het Kieler kanaal net een half uurtje in de Oostzee en hadden zoiets van ... die Duitse Bocht, waar iedereen je zo bang voor maakt, is goed gegaan en we hebben het Kieler kanaal met de grote sluizen goed doorstaan, toen er toch wel heel erg snel een hele donkere lucht naderbij kwam, die zijn bui met hagel, regen en heel veel wind uitstortte. Wij hadden nog een gereefd grootzeil opstaan en Ruud, mijn Schipper, bleef ijzig kalm en heel precies aan de wind varen zodat de storm langs het zeil joeg en de boot niet om kon slaan. Achteraf was het slimmer geweest het zeil wel te laten zakken (wat ik natuurlijk al enige keren had gesuggereerd), maar daar was nu geen tijd meer voor. Het zicht tijdens de bui was nul komma nul en de regen kwam horizontaal voorbij. Later bleek dat het windkracht 11 was geweest (60 knopen gemeten). Het duurde alles bij elkaar slechts 10 minuten. Het is bij iedereen gelukkig goed gegaan. Daarna zijn we rustig teruggevaren naar Kiel Holtenau in plaats van naar Kappeln en hebben we met zijn allen op de Jantje geborreld. Ellende verbroedert!!

Laat ik even teruggaan naar woensdag 22 juli, de eerste dag. We hebben toen de hele dag gezeild met uitgeboomde fok en een zonnetje. Heerlijk! Met windkracht 4 a 5 hebben we in 11 uur 49 mijl afgelegd.

De tweede dag, donderdag 23 juli hebben we de hele dag gemotord naar Cuxhaven, er was wel wind, maar uit de verkeerde richting. In 11 uur 65 mijl afgelegd, een beetje saai dus. Overigens wel mooi weer.

De derde dag, vrijdag 25 juli, waren we vroeg in Brunsbuttel, waar we bijzonder snel door de sluis mochten. We zijn gekomen tot Rendsburg (60 mijl). Wederom gemotord, omdat op het kanaal niet gezeild mag worden wegens enorm groot container en beroepsvervoer.

De vierde dag, zaterdag 25 juli, heb ik dus al verteld. Vandaag, zondag, een rustdag en morgen naar Kappeln.

In het algemeen leert de groep elkaar al aardig kennen en is het heel gezellig!! Er is zelfs iemand die accordeon speelt wat de sfeer nog verhoogt. Een aantal boten had opstappers mee als helping hand voor het eerste stuk, maar die zijn allemaal weer naar huis, zodat de groep wat kleiner is geworden: 13 schepen met 26 mensen en een schattig hondje, en de Jantje met 4 bemanningsleden en 6 meevarende gasten.

Op naar Denemarken, waarover volgende keer meer.

• 27 Juli 2015 - 08:47

Mocht het bekijken van de foto's iet lukken, dan probeer ik dit vanavond op te lossen! De site ligt er af en toe uit...of doet vreemde dingen!

• 27 Juli 2015 - 10:11

Caroline:

Fijn dat jullie die storm goed hebben doorstaan en ook dat hij niet lang duurde! De foto's kan ik inderdaad niet tevoorschijn krijgen, zal een andere keer nog eens proberen.
    Goeie reis verder weer!

• 27 Juli 2015 - 11:43

Peter:

Ach jee wat heb ik vaak aan jullie gedacht, Als ze nu maar in een haven schuilen.
    Maar gelukkig jullie hebben niet zo veel storm gehad als wij, hier kun je het nog zien in de straten,
    De straten vol met takken en bladeren. Ik kan jullie niet meer volgen, want ik moet overmorgen
    naar het Thoraxcentrum in Enschede. voor lekkende hardklep.
    Hoe verder de week vordert, hoe beter weer in NL. Hopelijk daar ook.
    Nog fijne dagen met ze'n allen. Groetjes.

• 27 Juli 2015 - 17:23

Aafke:

Wat spannend die windkracht 11. Gelukkig dat alles goed gegaan is ziet er gezellig uit op de Jantje. Foto 1 en 5 lukt niet. Zie er maar 3. Nog heel veel leuke belevenissen!!!

• 27 Juli 2015 - 20:08

Het probleem met de foto's is opgelost, alles kan nu fijn bekeken worden!

• 27 Juli 2015 - 22:13

Yvonne De Prouw:

Leuk Jenke en Ruud een reisverslag voor de thuisblijvers.
    Fijn dat de storm maar kort en hevig is geweest voor jullie ,ik heb nog aan jullie gedacht , fijn om te horen dat jullie er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen.
    Geniet verder van jullie welverdiende vakantie.
    Groetjes Yvonne.

• 27 Juli 2015 - 22:15

Carola En Pierre:

Gelukkig hebben jullie de korte maar hevige storm goed doorstaan! Hulde aan schipper Ruud!
    Ziet er gezellig uit op de Jantje!
    Goede reis naar Denemarken!

• 27 Juli 2015 - 23:51

Marcel En Henriëtte:

Wat een emoties, goed hoor dat jullie de strijd tegen de weerelementen hebben gewonnen, doorgaan zo !