Verwaaid in Sonderborg - Reisverslag uit Svendborg, Denemarken van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu Verwaaid in Sonderborg - Reisverslag uit Svendborg, Denemarken van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu

Verwaaid in Sonderborg

Door: Jenke en Ruud

01 Augustus 2015 | Denemarken, Svendborg

Vrijdag 31 juli:

Via Kappeln nu in Sonderborg. Het traject van 25 mijl in 5 uur afgelegd met heel veel wind 6 a 7 Bft. Een perfecte koers (aan de wind ) voor de Granuaille. Dat was niet voor iedereen zo, want gaandeweg bleek dat wij de enigen waren met vol zeil terwijl de anderen alleen met fok en/of motor voeren en dat al ruig genoeg vonden. Wij oogstten dan ook veel bewondering van de andere zeilers maar voor ons was het gewoon een heerlijke zeildag zonder problemen.

Hier liggen we aan de kade midden in het stadje en die lijkt enorm op de foto van onze website. Gelukkig wel een leuk stadje. We liggen onderaan een kasteel, wat we ook bezocht hebben. Verder zijn er veel mooie winkels, wat wel prettig is, want we bleken zowel vandaag als gisteren niet weg te kunnen in verband met teveel wind (6 tot 8 Bft). Hier met de boten altijd wat te zien en genoeg tijd om te kletsen en te borrelen, goed voor de sociale interactie!! Wel zijn er inmiddels twee boten minder. Een gezin moert opeens terug naar haar huis in verband met familie-omstandigheden, en een echtpaar van een andere boot vond het allemaal te haastig en te moeilijk.
Dat laatste omdat wij vaak niet in jachthavens, maar aan kades liggen, waar geklommen en geklauterd moet worden, waar niet iedereen even bedreven in is.
Bovendien is het sanitair meestal ook wat eenvoudiger dan in een haven met boxen waar het meestal heel luxe is. Morgen gaan we in ieder geval weg, dertig mijl naar Aeroskobing. De voorspelling is dat het mooi weer wordt en misschien gaan we ankeren in een baai.

Inmiddels is het vrijdagavond. Vandaag waren de rollen omgekeerd. Wij moesten eerst een heel stuk voor de wind zeilen, onze slechtste koers, en de meeste andere boten waren veel sneller. Toch heerlijk gezeild!

We zijn toch maar niet gaan ankeren in verband met de koude en liggen nu in een keurige jachthaven met mooi sanitair (regendouche). Het stadje Aeroskobing is heel schattig en heel oud. Morgen richting Svendborg.

(Dit keer veel leuke foto’s bij de blog en de foto’s van de vorige blog zijn nu ook te bekijken.)

• 01 Augustus 2015 - 13:30

Dick:

Foto 6 : ziet er uit als een behoorlijk stamperig zeetje !
    Foto's 1, 2, 4 en 5 kleurrijk, daar is de muur van mijn buurvrouw Ikina (pistache) maar een beestje bij ....

• 01 Augustus 2015 - 13:59

Tom Van Oort:

Hallo Ruud en Jenke,
    Leuk om jullie te volgen!
    Best een beetje jaloers hoor.
    Hartelijke groeten,
    Tom en Elvira

• 01 Augustus 2015 - 14:14

Fransje:

leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie zeil escapades. Ik vind het maar dapper al dat geklauter, maar fijn dat jullie genieten. Ik ga volgende week zondag met aafke iets doen, we weten nog niet wat, hangt van het weer af. Jullie wederom veel zeilgenot. Liefs van Fransje

• 01 Augustus 2015 - 14:59

Aafke:

En daar verheug ik me erg op Fransje! Heerlijk dat het zo goed gaat nu. !! De foto's doen me een beetje Bergen in Noorwegen denken. Liefs

• 01 Augustus 2015 - 15:55

Yvonne Verdonk:

Wat een mooie verhalen. Foto 6 lijkt wel een schilderij van een oude meester. groetjes

• 01 Augustus 2015 - 19:05

Pierre:

Jeetje R&J,

Wat een toestanden allemaal.
    Eerst de tand dan windkracht 11 en nu dit weer.
    Allerlei ingrediënten voor een nieuwe vader Abraham song, wat anders dan het cafeetje aan de haven!
    Hier is alles matig tot mat, iedere dag hetzelfde. Waar kunnen we aanmonsteren?

groet,

jullie bridgevrienden

• 01 Augustus 2015 - 22:57

Ruud En Jenke:

Ahoi Blij met jullie reakties!!! Leuk om te lezen !! Eindelijk mooi weer Niet zwemmen Duizenden mooie levende kwallen Haha

• 02 Augustus 2015 - 15:49

Joke:

Een avontuurlijke tocht met heuse afhakers! Stoer hoor om zelf het gevoel te hebben dat je gewoon lekker zeilt. Geniet van de tocht en niet overboord vallen :-) Liefs Joke en Chris

• 04 Augustus 2015 - 13:40

Marjolein Bresser:

Beste Jenke en Ruud, wat leuk om over jullie reis te lezen. Best wel spannend zo af en toe maar heel sportief en zo leuk om dit samen te doen. Hoop dat jullie nog genieten en we elkaar weer veel gaan zien bij de winteractiviteiten binnenshuis

• 06 Augustus 2015 - 11:06

Ademine:

Wat fijn te lezen dat jullie zo genieten. Wij wensen jullie nog veel meer plezier en succes.
    Liefs Ademine en Bert