De ontknoping - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu De ontknoping - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu

De ontknoping

Door: Jenke en Ruud

16 Augustus 2015 | Nederland, Enkhuizen

Zaterdag 8 aug. We gaan voor ons gevoel nu toch echt aan de terugreis beginnen omdat er vanaf nu steeds gerekend wordt zo van: dinsdag moet de Jantje in Bremerheven zijn en dinsdag gaan we door de Duitse bocht. Hoe is het weer dan? Hoe is de wind? Uit welke richting? Hoe is de stroming? Waar komen onze opstappers aan? e.d. Kortom, we gingen naar huis terwijl op ons programma nog veel dagen stonden maar bij de andere mensen niet. We zijn dan ook 2 dagen eerder thuis dan wij oorspronkelijk dachten

Deze zaterdag was het een grijzige dag en kwamen we tot Rendsburg. Dat ligt halverwege het Kielerkanaal. In het Kielerkanaal mag niet gezeild worden en de oevers zijn wel mooi maar ook een beetje saai. Het hele kanaal kost je een hele dag. Steeds is het goed opletten want er komen enorme oceaanreuzen voorbij of je tegemoet en er zijn zelfs verbrede plekken in het kanaal met stoplichten waar ze soms op elkaar moeten wachten.

Op zondag 9 aug. zijn wij 36 mijl dichter naar huis gevaren van 10 tot 5 uur van Rendsburg naar Brunsbuttel. Daar lagen we hutje mutje 4 dik in het haventje vlak voor de grote sluis met aan de walkant een enorme kermis met veel lawaai. Het grappige was dat die enorme schepen nu op ongeveer 50 meter afstand in de sluis verdwenen en heel stilletjes voorbij gleden, een erg mooi en spannend gezicht. Toen wij voor de sluis een paar van die wachtende schepen voorbij moesten, was er erg weinig ruimte en een van onze schepen werd door het schroefgeweld van een van de grote schepen tegen een wachtsteiger geworpen en had echt schade!! In Brunsbuttel weer palaver en borrel.

Maandag 10 aug van Brunsbuttel naar Cuxhaven gegaan 20.89 mijl, van 8 tot 2uur gevaren met veel tegenstroom. Het ligt in de Elbemond. Hier was het "Grote Afscheid "van de Jantje met een gezamenlijke BBQ en Pot Luck, waarbij ik natuurlijk mijn beroemde pittige satésaus inbracht die enorm werd gewaardeerd. Het was ondanks wat lichte buitjes heel gezellig en emotioneel met cadeautjes en toespraakjes. Iedereen had elkaar toch wel goed leren kennen en waarderen, wat erg leuk was om te horen.

Hoe nu verder zonder Jantje?

Op dinsdag 11 aug. gingen we heel vroeg weg, om 4 uur ’s nachts, richting Norderney, met onze schipper Marten varend in het meegenomen schip van de familie die plotseling weg moest. Wij vonden het varen in het pikkedonker niet fijn en er zijn ook 2 stomme dingen gebeurd. Een van onze boten voer pardoes op een groene boei. Dat was enorm schrikken en schade !! En wij staken door miscommunicatie de vaargeul over, terwijl we al aan de goede kant waren.........Dat resulteerde in een zware scheepstoeter van een snel naderende vrachtboot. Dan is er maar een ding te doen: rechtsomkeert, vol gas en weg wezen. Angstige momenten dus en volkomen onnodig. Om 5 uur ‘s middags na 67 mijl motoren kwamen we aan in Norderney. Moe en vroeg naar bed !!
Drie boten gingen niet met ons mee, eentje ging naar Spiekeroog en de twee andere naar Borkum.

Woensdag 12 aug.
Na met een lekker windje van half tien tot 7 uur te hebben gevaren komen we na 52.71 mijl in Lauwersoog binnenhaven aan. Onderweg nog een paar keer een zeehondje gezien !! Erg schattig !! Het laatste stuk moesten we ontzettend racen op de motor omdat de sluis haar laatste schutting om half 7 had en we toch perse met z’n allen binnen wilden liggen voor, je raadt het al, een afscheidsborrel van Marten en de overgebleven mensen !! Echt gezellig!

De laatste dagen:
Vanaf nu weer onder ons en wij zijn donderdag en vrijdag met 1 boot met de mensen die er vorig jaar ook bij waren door Friesland gevaren met een tussenstop in Leeuwarden. Weer een heerlijk plekje in de Prinsentuin. Wat is dat een leuke stad (lekker in visrestaurant gegeten) en de volgende stop in Staveren. Met heerlijk weer en zon door t mooie Friesland gevaren en vandaag, zaterdag, afscheid van onze vrienden genomen die Medemblik als thuishaven hebben.

Morgen toch echt naar Monnickendam, onze thuishaven, en het einde van weer een geweldige en zonnige reis!!!

Wij vonden het leuk om de blog te schrijven. Ook voor onszelf een goede geheugensteun en herinnering! Iedereen dank voor het lezen en/of reageren. Tot ziens en groetjes en liefs van Ruud en Jenke.

• 16 Augustus 2015 - 10:54

Dorine:

HOi Ruud en Jenke
    Met veel plezier jullie blog gelezen. Wat een avonturen hebben jullie beleefd! Ik vind het wel dapper dat jullie deze reis hebben gemaakt. Maar inderdaad is het leuk om met een groep te zeilen. Dat inspireert wel he, om je grenzen te verleggen.
    Nu weer fijn thuis.
    Wij gaan misschien nog eind augustus/begin september zeilen. Een beetje richting Spanje, denk ik. De afgelopen keer was het richting La Grande Motte en nu dus zuidwaarts. Liefs

• 16 Augustus 2015 - 13:27

Arjaan:

Hoi Ruud en Jenke,
    Wat een spannende avonturen hebben jullie weer achter de rug!
    Als ik het goed begrepen heb is dit jullie echte laatste vakantiedag, helemaal alleen! Dat zal wel vreemd aanvoelen, zo zonder alle anderen en het weer hebben jullie vandaag helaas niet mee:(.
    Jur staat de hele dag op de golfbaan. Ook niet echt lekker.
    Maar dan is het misschien ook wel weer lekker om thuis te komen. Zo heb elk nadeel z'n voordeel, om maar met Cruyf te spreken :).
    Ik heb ook een aantal nieuwe woorden geleerd, maar wat is palaver? en gepavoiseerd??
    Zijn dit scheepstermen?
    Ik ga morgen aan weer een stukje eigen avontuur beginnen, nl. mijn Pieterpad voor 2 dagen vervolgen met Katja en Cassie. Tot gauw!

• 16 Augustus 2015 - 14:01

Peter:

Hoi Ruud & Jenke.
    Ik heb net jullie laatste blog gelezen, het plenst buiten, het regent al de hele tijd hier in Twente.
    Jullie hebben een mooie en spannende reis gemaakt, je kan van alles uitstippelen, maar varend ben je van veel andere mensen afhankelijk. Ik heb genoten van jullie verhalen. Goede reis met boot en auto.
    Wel thuis.

• 16 Augustus 2015 - 16:17

Elisa:

Lieve Ruud en Jenke, jullie hebben een geweldige reis gemaakt en die droomhuisjes in Denemarken gaan niet uit mijn hoofd. Zullen we daar met zijn allen gaan wonen? Fijn dat alles gelukt is en alle spannende dingen uiteindelijk goed gegaan zijn. Wat ik leuk vond, was dat de reis zo totaal verschillend was als vorig jaar. Zo ontdekken jullie steeds hele nieuwe dingen. Ik had het idee dat jullie dit jaar meer konden ontspannen, omdat jullie niet steeds al in de nacht of heel vroeg in de ochtend weg hoefden te varen! Ik kende het woord 'gepavoiseerd' ook niet trouwens, maar zocht het op: 'met rijen vlaggetjes versierd'. Bijzonder dat hier 1 woord voor bestaat! Tot binnenkort! Liefs Elisa

• 16 Augustus 2015 - 18:05

Gertjan:

leuk om te lezen en fijn dat het weer zo een mooie reis was. Groeten vanuit de Highlands waar een whisky onderzoek aan het doen zijn.

• 16 Augustus 2015 - 21:55

Dick:

toch blij dat m'n broer weer heelhuids terug is!

• 16 Augustus 2015 - 22:54

Henriëtte:

Wat spannend allemaal. Toch wel een beetje eng wat jullie meegemaakt hebben, maar zal jullie ook een fijn gevoel geven dat het zo goed gelukt is.Nu weer lekker thuis met alle comfort wat jullie waarschijnlijk dubbel zullen waarderen.Tot horens.

• 16 Augustus 2015 - 22:58

Yvonne De Prouw:

Lieve Jenke en Ruud ,
    Fijn dat de reis uiteindelijk goed is verlopen ,jullie hebben een hoop meegemaakt heb ik gelezen spanning en ontspanning dat is een goede mix.
    Nu lekker op huis aan en nagenieten. Groetjes Kees en Yvonne

• 17 Augustus 2015 - 17:00

Aafke:

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Wat een avonturen. Heb genoten van de blogs! Zal ze missen hoor. Ben benieuwd waar de reis volgend jaar heen gaat

• 18 Augustus 2015 - 08:58

Stephan:

Fijn dat jullie zo'n mooi reis hebben gemaakt en dat jullie weer heelhuids terug zijn. Ik heb voor de gelegenheid mijn fiets gepavoiseerd.

• 22 Augustus 2015 - 01:56

Bart:

Ha Ruud en Jenke
    De verslagen lazen als een spannend jongensboek.
    Heel leuk om alles mee te lezen.
    Fijn weer heelhuids thuis.
    Tot spoedig
    Bart

• 04 September 2015 - 14:33

Loescoppieters:

Wat leuk, Jenke en Ruud, om al jullie wederwaardigheden te volgen. Zeker spannende momenten met die storm, heldhaftig met gereefd grootzeil, en dan die verkeerde vaargeul, dat is schrikken en meteen weten hoe je moet handelen, Ruud, schipper naast God en Jenke!!!!
    Wat een geweldige reis, jullie hebben het er goed vanaf gebracht, petje af, daag, Linie en Loes