Dutch Armada - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu Dutch Armada - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van ruudenjenkevaren - WaarBenJij.nu

Dutch Armada

Door: Jenke

29 Juni 2014 | Frankrijk, Cherbourg-Octeville

Eerste dag, woensdag 24 juni, weg om 06.00 uur
Wauw!!! Dat ging behoorlijk te keer die eerste dag en meteen al de vervelendste koers: zeer ruime wind (schuin van achter) met dientengevolge het koffiemolen-effect! Kortom, we werden allebei licht zeeziek en konden er de eerste dag niet zo van genieten. Maar toen we in Duinkerken aankwamen was het leed snel geleden en na een heerlijke douche en dito maaltijd ging het weer goed. Wij kregen van de aardige broers Peter en Frank pilletjes Suprimal aangereikt en ziedaar, donderdag 26 juni, geen centje pijn. Logisch want er is geen wind en gladde zee. Deze dag al om half zes weg en motoren naar Boulogne via Calais, waar we erg op de supersnelle veerboten moesten letten. Heel leuk dat daar de witte krijtrotsen van Engeland konden zien liggen. Tijdens het motoren vandaag gemerkt, dat wij, hoewel de kleinste, zeker niet de langzaamste zijn. Er zijn er nog zeker twee of drie langzamer dan wij. Het is namelijk inderdaad de bedoeling dat wij, elf schepen, als een Armada om en bij de Jantje in de buurt blijven, liefst binnen een straal van twee mijl. Wij worden inderdaad allemaal elke twee uur opgeroepen via de marifoon om onze positie en snelheid op te geven, en om uit te wisselen of ‘alles onder controle’ is. Dit hoor je ook van alle andere boten. In de havens moeten we ons melden als “Dutch Armada” en vandaag was het zelfs zo bont dat onze Jantje de haven invoer met keihard de muziek van Pirates of the Caribean.
Vrijdag 27 juni, weer half zes weg, op weg naar Fecamp onze stuurautomaat maar eens ingezet. Heerlijk, wat handig. Maar na één fikse bui zei de stuurautomaat: doe het zelf maar, vochtprobleem!
Goed nieuws vandaag: Irthe is geslaagd  . Ze heeft haar opleiding/stage als advocaat afgerond. We zijn trots op onze dochter en blij voor haar.
Zaterdag 27 juni, wéér om half zes weg (leve de vakantie!). Van Fecamp naar Cherbourg, 80 mijl. Toch weer drie keer de stuurautomaat geprobeerd en drie keer kortsluiting. Dus maar eerst uit elkaar halen. Vandaag voor het eerst een heel stuk zonder motor gezeild, lekker rustig. We hebben hier een heel mooi plekje en een ‘stilligdag’ en kunnen dus eindelijk een beetje uitslapen.
De saamhorigheid en kennismaking van alle deelnemers, inclusief de meevarende gasten op de Jantje begint vorm te krijgen. Het is steeds heel gezellig op de Jantje en we voelen ons erg welkom dankzij kapitein en Marten en alle andere bemanningsleden. De bijeenkomsten vinden op het dek plaats en iedereen staat en zit dan overal op hoekjes, puntjes en bankjes die op de boot aanwezig zijn.
We hebben nu ervaren dat het erg leuk is om met zo’n groep uit te varen en onderweg te zijn en we hebben veel steun aan de Jantje en aan elkaar. Het ziet er echt uit als een Armada als al die boten om je heen varen. Deze ervaring is precies wat wij voor ogen hadden toen wij de boot kochten.
Vanavond gaan we met zijn allen voetbal kijken in een café in de stad!
Morgen gaan we naar Alderney!
We proberen er nog foto's op te zetten, maar hangt van Wifi af.

• 29 Juni 2014 - 17:30

Aafke:

Wat super allemaal. Klinkt erg goed.
    Geniet er van!!

• 29 Juni 2014 - 18:10

Caroline:

Het klinkt echt geweldig allemaal! En heerlijk voor Irthe dat ze geslaagd is!
    Goeie reis weer!

• 29 Juni 2014 - 19:24

Fransje:

gefeliciteerd met Ithe en leuk te horen, dat jullie het zo fijn hebben, geniet ervan, goede reis verder

• 29 Juni 2014 - 19:46

Gertjan:

Leuk verslag en fijn dat het zo goed gaat.

• 29 Juni 2014 - 22:12

Bart:

Super gaaf, jullie tocht.
    Gefeliciteerd met Irthe.
    Behouden vaart naar Alderney.
    Wel goed de stroom in de gaten houden!

• 30 Juni 2014 - 10:39

Arjaan:

Leuk om vanaf de wal (!!!!, niet zeeziek!!!!!) jullie avonturen mee te maken. Klinkt erg leuk en spannend allemaal. Wat een prachtige boot,die Jantje! Nu nog wat foto's van jullie armada (ik had nog nooit van deze benaming gehoord, maar ja, ik heb dan ook geen zeebenen!)
    Gefeliciteerd met Irthe! (ik heb het erg leuk gevonden dat ze in Amsterdam aanschoof voor de borrel en de Thai!). Tenslotte ben ik haar peetmoeder of zoiets!

• 30 Juni 2014 - 12:05

Jolanda:

Klinkt allemaal heel spannend en wel afzien zo vroeg op pad!
    Wel wat anders dan de Spaanse zon.
    Gefeliciteerd met Irthe.
    Goede reis

• 30 Juni 2014 - 18:15

Henriëtte:

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen. Fijn dat alles zo goed bevalt. Onze enige waterprestatie is even onderdompelen in ons zwembadje want het was hier erg warm.
    Felicitaties voor Irthe.

• 30 Juni 2014 - 21:51

Chris En Joke:

Hoi Ruud en Jenke,
    Vandaag (maandag) terug van Frankrijk lezen we jullie verslagen. Prima van Irthe, wat een knappe prestatie!
    Mooi om te horen dat de reis goed gaat, de foto's laten wel een leuk beeld van de armada zien. We zijn benieuwd naar het eerste kanaaleiland. Hopelijk hebben jullie voldoende zwart geld om daar succesvol een rekening te openen. Nog zeeziek geweest na de eerste dag?
    Uiteraard is jullie mooie getrimde bootje sneller dan die andere logge jongens, laat ze jullie achterkantje (hoe heet dat ook alweer bij boten?) maar zien. Niet te overmoedig worden, veel liefs en plezier toegewenst, Chris en Joke

• 30 Juni 2014 - 23:32

Dorine:

Zo grappig om jullie reisverslag te lezen; dezelfde reis die wij een paar jaar geleden maakten. Ik heb het fotoboek maar weer even tevoorschijn gehaald. Wij deden het echter in veel kortere dagtrips. Ik bewonder jullie om die grote afstanden die jullie afleggen. Hebben jullie rustig gelegen in Alderney? Wij lagen daar te schommelen van jewelste.
    En ik ben best benieuwd hoe jullie de reis van Cherbourg vonden naar Alderney. Met al die sterke stroming.
    Nog een fijne reis en hou ons maar op de hoogte.

• 04 Juli 2014 - 16:09

Elisa:

Klinkt inderdaad erg gezellig zo samen varen! Wij zien ook bijzondere dingen in Transsylvanië. Nou wie weet is deze zeilreis het begin van vele andere zo met een groep!